
Waarom lanceert EuroParcs de nieuwe gebruikersmodellen?
Waarom lanceert EuroParcs de nieuwe gebruikersmodellen?
De overgang naar moderne, uniforme contracten is een belangrijk onderdeel van Horizon 2028. Dit is nodig omdat er in de afgelopen 20 jaar veel te veel verschillende contracten zijn ontstaan door de groei van EuroParcs (van 7 naar 60 parken). Deze wildgroei in contracten (600 verschillende soorten) heeft geleid tot onduidelijkheid en complexiteit, zowel voor u als eigenaar als voor het parkmanagement. Het managen van zoveel verschillende contracten is vrijwel ondoenlijk en bovendien erg arbeidsintensief en dus duur. Daarom is er hard gewerkt aan één uniforme basisovereenkomst en zes nieuwe gebruikersmodellen, die u eenvoud, duidelijkheid en veiligheid bieden. Dit nieuwe basiscontract is in zorgvuldige samenspraak met eigenaren ontwikkeld, waarbij veel waardevolle feedback is meegenomen. Het doel van deze verandering is om uw zekerheid als eigenaar te maximaliseren en een betere balans te creëren tussen de rechten en plichten van beide partijen. De nieuwe contracten veranderen niets aan uw eigendomsrecht, alleen aan het door u zelfgekozen gebruik van uw eigendom.
Jullie hebben een pilot uitgevoerd op EuroParcs De Wije Werelt en EuroParcs De Zanding. Wat betekent dat en wat is daaruit gekomen?
Jullie hebben een pilot uitgevoerd op EuroParcs De Wije Werelt en EuroParcs De Zanding. Wat betekent dat en wat is daaruit gekomen?
De pilotfase werd afgerond in de periode eind 2023 en begin 2024, waarbij EuroParcs meer dan 400 eigenaren heeft gesproken. De verzamelde feedback van deze gesprekken is geanalyseerd en geïntegreerd in het verdere ontwikkelingsproces van de gebruikersmodellen. EuroParcs is erkentelijk voor de waardevolle bijdragen van de eigenaren tijdens deze gesprekken.
Wanneer is mijn park aan de beurt?
Wanneer is mijn park aan de beurt?
U ontvangt een melding zodra uw park- en persoonlijke aanbod beschikbaar zijn. De specifieke timing voor uw park is afhankelijk van diverse factoren en kan enkele maanden in beslag nemen. We zullen eerst in samenspraak met het bestuur van de Belangenvereniging van Eigenaren (BVE) een klankbordgroep opstellen om de parktarieven vast te stellen. Is er geen BVE op uw park, dan zullen wij het initiatief nemen om een klankbordgroep samen te stellen. Houd er rekening mee dat alle nieuwe getekende gebruikersmodellen voor bestaande eigenaren pas vanaf 2025 van kracht worden.
Hoe plan ik een afspraak?
Hoe plan ik een afspraak?
Per park worden er inloopdagen georganiseerd waarvoor u een uitnodiging van de parkmanager ontvangt. Kunt u op een van deze dagen niet aanwezig zijn, neem dan contact op met uw parkmanager om de mogelijkheden te bespreken.
Hoe kan ik een vraag stellen?
Hoe kan ik een vraag stellen?
Staat uw vraag niet tussen de FAQ? Neem dan contact op met uw parkmanager om uw vraag te stellen.
Waar kan ik mijn persoonlijk aanbod vinden?
Waar kan ik mijn persoonlijk aanbod vinden?
Zodra uw aanbod gereed is, ontvangt u bericht van uw parkmanager. Hierin staat uitgelegd hoe en waar u uw persoonlijke aanbod kunt bekijken. Daarnaast vindt u informatie over het maken van een afspraak voor verdere toelichting.
Wat als ik meerdere woningen op verschillende parken heb?
Wat als ik meerdere woningen op verschillende parken heb?
De nieuwe modellen gelden voor alle woningen, met uitzondering van jaarplaatsen. We hanteren echter een park-voor-park migratieplanning. Het exacte contractaanbod wordt mede bepaald door de verwachte verhuuromzet van de woning en de groeiverwachtingen op het park.
Ik heb nog een contract dat loopt tot in of na 2025. Wat gebeurt hiermee?
Ik heb nog een contract dat loopt tot in of na 2025. Wat gebeurt hiermee?
De nieuwe contracten kunnen vanaf 2025 ingaan met terugwerkende kracht als u daatoe besluit op basis van uw persoonlijk aanbod, ook kunt er ervoor kiezen deze vanaf 2026 in te laten gaan, dit geldt voor alle nieuw getekende contracten m.u.v. contracten met een vaste gegarandeerde verhuuropbrengst die aflopen in of na 2025. Eigenaren met een garantiecontract worden uiterlijk 3 maanden voor het aflopen van het contract benaderd door EuroParcs om een nieuw contract met gekozen gebruikersmodel te bespreken.
Ik heb specifieke afspraken gemaakt met de verkoper die betrekking hebben op mijn unieke situatie. Hoe wordt hier mee omgegaan?
Ik heb specifieke afspraken gemaakt met de verkoper die betrekking hebben op mijn unieke situatie. Hoe wordt hier mee omgegaan?
We bespreken met u welke afspraken behouden kunnen blijven en welke komen te vervallen. De belangrijkste factor hierbij is of een speciale afspraak de complexiteit verhoogt. Momenteel zijn er binnen EuroParcs veel specifieke afspraken die de efficiëntie van onze operatie belemmeren.
Waarom bestaan de nieuwe modellen uit 2 contracten: de basisovereenkomst en bijbehorende (gekozen) gebruikersmodel?
Waarom bestaan de nieuwe modellen uit 2 contracten: de basisovereenkomst en bijbehorende (gekozen) gebruikersmodel?
De basisovereenkomst vormt een gelijke basis voor alle eigenaren en omvat vernieuwde algemene afspraken die de basisrelatie tussen u en EuroParcs vastlegt. In samenwerking met eigenaren is deze basisovereenkomst tot stand gekomen, waarin tientallen wensen en zorgen van eigenaren zijn verwerkt. In de nieuwe modellen tekent u zowel de basisovereenkomst als de specifieke overeenkomst voor het door u gekozen gebruikersmodel. Naast de basisovereenkomst introduceert EuroParcs zes gebruikersmodellen met bijbehorende contracten.
Ik huur een jaarplaats bij EuroParcs. Krijg ik vanaf 2025 ook een ander contract?
Ik huur een jaarplaats bij EuroParcs. Krijg ik vanaf 2025 ook een ander contract?
Op dit moment is de contractmigratie niet van toepassing op onze jaarplaatshouders. Er vinden dus geen contractgesprekken plaats met jaarplaatshouders. In 2025 zal EuroParcs evalueren of de voordelen van de nieuwe contracten ook kunnen realiseren voor jaarplaatshouders.
Wat zijn de mogelijkheden als ik na het kiezen van een gebruikersmodel voor 2025 besluit dat ik wil wijzigen? Kan ik overstappen naar een ander model?
Wat zijn de mogelijkheden als ik na het kiezen van een gebruikersmodel voor 2025 besluit dat ik wil wijzigen? Kan ik overstappen naar een ander model?
Als de gewijzigde keuze geen invloed heeft op de verhuurbaarheid van accommodaties, is het in principe mogelijk om te wisselen. Het is echter belangrijk om op te merken dat in de basis de bestaande boekingen van gasten voorgaan en een wisseling naar een gebruikersmodel met minder verhuur pas kan op het moment dat de bestaande boekingen zijn afgerond. Wisselen kan in 2025 maximaal 3 maanden na tekenen overeenkomst voor de loopduur van het reeds overeengekomen contract.
Is het mogelijk om te wisselen tussen verschillende gebruikersmodellen (contracten) binnen de gestelde looptijd?
Is het mogelijk om te wisselen tussen verschillende gebruikersmodellen (contracten) binnen de gestelde looptijd?
Ja, indien er wederzijds akkoord tussen EuroParcs en eigenaar is, kan het mogelijk zijn om een ander gebruikersmodel contract af te sluiten. In verband met de verhuurbaarheid kan het echter zo zijn dat niet alle gebruikersmodellen beschikbaar zijn. Het is belangrijk om op te merken dat in de basis de bestaande boekingen van gasten voorgaan en een wisseling naar een gebruikersmodel met minder verhuur pas kan op het moment dat de bestaande boekingen zijn afgerond.
Wat kan ik verwachten als eigenaar?
Wat kan ik verwachten als eigenaar?
Het doel is om u een persoonlijk aanbod te doen waarbij u kunt kiezen voor één van onze nieuwe gebruikersmodellen. Hiervoor zullen we eerst in samenspraak met het bestuur van de Belangenvereniging van Eigenaren (BVE) een klankbordgroep opstellen om de parktarieven vast te stellen. Is er geen BVE op uw park, dan zullen wij het initiatief nemen om een klankbordgroep samen te stellen.
Zodra uw persoonlijk aanbod beschikbaar is ontvangt u bericht van uw parkmanager. Uiteraard staat het parkteam dan klaar om u te helpen bij het maken van een keuze en uw vragen te beantwoorden, er zullen inloopdagen georganiseerd worden waar u ook direct in gesprek kan.
Zijn alle verhuur aanbiedingen binnen hetzelfde woningtypen op het park gelijk?
Zijn alle verhuur aanbiedingen binnen hetzelfde woningtypen op het park gelijk?
Nee, het ontvangen aanbod is specifiek op maat gemaakt en gebaseerd op verschillende elementen, waaronder: (1) de verwachte omzet van het park, (2) de verwachte omzet van uw vakantiewoning op basis van historische resultaten en mogelijke voorkeursboekingen, en (3) uw huidige contract met EuroParcs
Hoe werkt het poolmodel?
Hoe werkt het poolmodel?
Het poolmodel heeft een aantal grote voordelen om de verhuur te optimaliseren. In de nieuwe gebruikersmodellen van EuroParcs (m.u.v. Active Ownership) worden de inkomsten van alle woningen op het park gepoold. Dit betekent dat we alle inkomsten van deze woningen bij elkaar optellen en uw jaarlijkse deel van deze opbrengsten uitkeren. Eigenaren met een oud BEX (verhuur) contract worden niet meegenomen in de pool.
Het poolaandeel wordt bepaald aan de hand van de te verwachten verhuuromzet van het komende jaar, waarbij we meerdere factoren uit de afgelopen jaren meenemen in deze inschatting.
Lees meer op de pagina "Verhuurpool".
Hoe wordt het verschil tussen een huur- of koopkavel berekend in mijn aanbod?
Hoe wordt het verschil tussen een huur- of koopkavel berekend in mijn aanbod?
Het huren van de kavel brengt jaarlijkse kosten met zich mee. Deze kosten worden in mindering gebracht op het rendement van de eigenaar als de woning wordt verhuurd. Afhankelijk van het gebruikersmodel zullen huurkavelkosten in rekening worden gebracht op de jaarnota of direct worden verwerkt in het aanbod.
Voorheen zaten in de kavelhuur meerdere kosten en servicecomponenten. Bij het bepalen van het aanbod splitsen we de PSB, huurkavelkosten en eventuele andere kosten zoals erfpacht. Daarmee maken we de werkelijke huurkosten transparant.
Mag ik de woning nog blokkeren om zelf onderhoud uit te voeren. Hoe werkt dit in de verschillende modellen?
Mag ik de woning nog blokkeren om zelf onderhoud uit te voeren. Hoe werkt dit in de verschillende modellen?
Per model zijn er verschillende regels met betrekking tot de onderhoudsdagen:
- Personal - vrij om onderhoudsdagen in te zetten zoals u zelf wil.
- Premium – alleen in te zetten buiten de afgesproken verhuurperiodes
- Holiday – maximaal 10 dagen p.j. in overleg met EuroParcs
- Rental – vrij om onderhoudsdagen in te zetten zoals u zelf wil, maar onderhoudsdagen gaan ten koste van de 105 vrije punten vergelijkbaar met het eigen gebruik. Laagseizoen kost dit 1 punt per dag, schouderseizoen 3 punten en hoogseizoen 7 punten.
- Active - vrij om te bepalen door eigenaar
- Investment - maximaal 10 dagen p.j. in overleg met EuroParcs
Mag ik onderhoud aan een warmtebron zelf laten uitvoeren?
Mag ik onderhoud aan een warmtebron zelf laten uitvoeren?
EuroParcs neemt het onderhoud van de warmtebron op zich omdat dit de veiligheid raakt van de woning en het park. Recentelijk onderzoek op onze parken heeft uitgewezen dat eigenaren deze keuringen en het nodige onderhoud stelselmatig niet of niet juist uitgevoerd hebben, waardoor dit voor mogelijk onveilige situaties kan zorgen voor gasten, ons personeel en (andere) eigenaren.
Welke pakketten zijn verplicht om af te nemen?
Welke pakketten zijn verplicht om af te nemen?
Dat verschilt per model. Afhankelijk van het gekozen model is het verhuurservicepakket bijvoorbeeld wel verplicht maar wordt deze niet altijd in rekening gebracht. Een overzicht van de afname en betaling van de servicekosten per gebruikersmodel vindt u hier.
Blijft het mogelijk om een andere woning te boeken (op een (ander) EP-park) met eigenarenkorting?
Blijft het mogelijk om een andere woning te boeken (op een (ander) EP-park) met eigenarenkorting?
In de nieuwe modellen, biedt EuroParcs eigenaren uitgebreidere mogelijkheden om gebruik te maken van andere woningen binnen EuroParcs, zowel op het eigen park als op andere locaties. We evalueren jaarlijks welke eigenarenkortingen we aanbieden.
Moet ik in het nachtregister ook eigen gebruik aanmelden?
Moet ik in het nachtregister ook eigen gebruik aanmelden?
Ja, om compliance en veiligheidsredenen is EuroParcs verantwoordelijk om te weten wie er zich op het park en in een vakantiewoning bevindt. Dit zijn wij wettelijk verplicht. Dit kunt u aangeven via het eigenarenportaal wanneer dit onbekende gasten betreft, of door aan te melden bij de receptie op het park als u een van de 5 sleuteldragers bent.
Kan ik in de nieuwe modellen nog steeds zelf gasten aanbrengen, en hoe word ik daarvoor beloond?
Kan ik in de nieuwe modellen nog steeds zelf gasten aanbrengen, en hoe word ik daarvoor beloond?
Bij alle modellen is het mogelijk om gasten aan te dragen. In de loop van 2025 is het plan om een nieuw systeem te introduceren om eigenarenaanbreng te belonen. Voor eigenaren die veel eigen aanbreng doen, is het Active Ownership model interessant.
Hoe wordt omgegaan met schades aan de woning en inventaris gedurende de verhuur?
Hoe wordt omgegaan met schades aan de woning en inventaris gedurende de verhuur?
Als EuroParcs vindt dat uw recreatieobject niet geschikt is voor verhuur, mogen er onder bepaalde voorwaarden reparaties uitgevoerd worden zonder vooraf overleg. U wordt dan achteraf geïnformeerd. Dit geldt in de volgende situaties:
a) Als de reparatiekosten €250 of minder zijn.
b) Als de reparatiekosten €1.000 of minder zijn en er inkomsten misgelopen kunnen worden door annuleringen of reserveringen.
c) Als er direct gerepareerd moet worden vanwege veiligheidsrisico's voor gasten of personeel.
Als inventaris of andere zaken door verhuur ontbreken, beschadigd raken of defect zijn, zal EuroParcs dit op eigen kosten herstellen of vervangen met gelijkwaardige producten tot een bedrag van €5.000 per incident. Echter, de eigenaar is verantwoordelijk voor schade in de volgende gevallen:
- Schades gedekt door de opstal- of inboedelverzekering van de eigenaar
- Normale slijtage
- Defecten na de garantieperiode vallen
- Schades boven €5000,- (indien hoger dan dit bedrag vergoedt EuroParcs tot €5000,- )
- Schades die niet door huurders van EuroParcs zijn veroorzaakt.
Kan het voorkomen dat het rendement van de pool negatief raakt en EuroParcs dus meer kosten heeft dan inkomsten op een park? Wie is er dan verantwoordelijk voor het verlies?
Kan het voorkomen dat het rendement van de pool negatief raakt en EuroParcs dus meer kosten heeft dan inkomsten op een park? Wie is er dan verantwoordelijk voor het verlies?
De verhuurpool houdt geen rekening met de kosten en is slechts een allocatie en verdeling van de verhuurinkomsten op een eerlijkere manier waarbij het in de toekomst makkelijk wordt om als gezamenlijke pool de totale verhuuromzet te vergroten. Het risico dat de toegewezen verhuursommen die uiteindelijk bij EuroParcs terechtkomen niet voldoende zijn om de kosten op het park te dekken ligt bij EuroParcs.
Wanneer ik overstap van eigen gebruik naar een verhuurmodel, wat komt hier dan bij kijken en zijn hier kosten mee gemoeid?
Wanneer ik overstap van eigen gebruik naar een verhuurmodel, wat komt hier dan bij kijken en zijn hier kosten mee gemoeid?
Als u overweegt om uw woning beschikbaar te stellen aan EuroParcs voor verhuur, kan dat enige aanpassingen vereisen. Dit kan kosten met zich meebrengen. In samenspraak met ons parkteam kunt u de geschiktheid van uw woning voor eventuele verhuur bespreken. Indien gewenst voorzien wij u van advies over een cosmetische upgrade of een beperkte renovatie. Denk hierbij aan verbeteringen aan uw keuken, badkamer, of meubelpakket.
Wanneer moet ik aangeven in welke weken ik mijn woning wil verhuren?
Wanneer moet ik aangeven in welke weken ik mijn woning wil verhuren?
U dient jaarlijks vóór 1 december schriftelijk aan EuroParcs te melden welke periode van het hoogseizoen in het aankomende kalenderjaar het Recreatieobject voor verhuur ter beschikking wordt gesteld.
Wat gebeurt er als ik de verhuurweken niet op tijd doorgeef?
Wat gebeurt er als ik de verhuurweken niet op tijd doorgeef?
Als u de verhuurweken niet op tijd schriftelijk aan EuroParcs doorgeeft, kan EuroParcs ervoor kiezen om (1) de standaard 2 verhuurweken aan te houden (laatste week juli en eerste week augustus) of (2) om het recreatieobject niet te verhuren. Als EuroParcs besluit het object niet te verhuren, heeft de eigenaar geen recht op de verhuurgarantie. In beide gevallen blijft u verplicht alle kosten, inclusief het Verhuurservicepakket betalen.
Welke informatie/rapportage ontvang ik vanuit EuroParcs bij het Premium Ownership?
Welke informatie/rapportage ontvang ik vanuit EuroParcs bij het Premium Ownership?
U krijgt inzicht in de beschikbaarheid van de woning zodat u weet wanneer u deze kunt boeken voor eigen gebruik. Omdat u bij het Premium Ownership, in ruil voor de opgegeven verhuurweken, een gegarandeerd bedrag ontvangt krijgt u geen inzicht in de details van boekingen en de verhuursom.
Hoeveel weken per jaar mag ik in mijn eigen woning verblijven?
Hoeveel weken per jaar mag ik in mijn eigen woning verblijven?
U bent vrij in het inzetten van eigen gebruik buiten de opgegeven en afgesproken verhuurperiodes. Echter, dit mag niet in strijd zijn met de lokale wetgeving als het gaat om recreatief gebruik. Dit verschilt per gemeente. Bijvoorbeeld maximaal 6 maanden per jaar of maximaal een specifiek aantal weken achtereen gesloten zijn mogelijke beperkingen.
- Gratis omboeken tot 28 dagen voor aankomst
Daarom EuroParcs
- Gratis omboeken tot 28 dagen voor aankomst
- Gratis annuleren binnen 24 uur na boeking
- Betaal in termijnen
- Gratis annuleren binnen 24 uur na boeking
- Betaal in termijnen