Corona handen wassen

Corona

Home Corona Corona FAQ

Corona - veelgestelde vragen

Je hebt geboekt of je wil gaan boeken en nu gelden er nieuwe maatregelen en adviezen. Voor de één duidelijk, voor de ander roept het misschien veel vragen op. Dat begrijpen we. We hebben de meest gestelde vragen voor je verzameld en beantwoord.

Kan ik nog op vakantie ondanks het coronavirus (COVID-19)?

Zeer zeker! Al onze parken in binnen- en buitenland zijn open. Het is wel raadzaam de actuele informatie te lezen op Corona – reisadvies vanaf 28 november 2021.

Zijn alle vakantieparken van EuroParcs open?

Alle parken zijn open. Handige info vind je op Corona – reisadvies vanaf 28 november 2021.

Waar is een mondkapje verplicht op het vakantiepark?

Ben je 13 jaar of ouder, dan dien je voor een aantal publieke binnenruimtes op onze parken een mondkapje te dragen. Denk hierbij aan de indoor speelruimtes en de recepties. Voor de zwembaden, fitnessruimtes en horeca is een mondkapje niet verplicht, tenzij er sprake is van entree en verplaatsingen.

Waar is een corona toegangsbewijs nodig?

Om toegang te krijgen tot de zwembaden, fitnessruimtes en de horeca moet je een coronatoegangsbewijs kunnen overleggen. Voor zwembaden geldt dat een coronatoegangsbewijs getoond moet worden vanaf 18 jaar.

Verder geldt dat voor het (verwarmde) terras een coronatoegangsbewijs óók nodig is. 

Wat heb ik nodig voor wellnesscentra?

Voor de wellnesscentra geldt een gemengd beleid: in de ruimtes waar de massages en beautybehandelingen worden gegeven, is een mondkapje verplicht. Voor de sauna’s dien je een coronatoegangsbewijs te kunnen tonen. 

Wat heb ik nodig om te kunnen zwemmen?

Voor wat betreft de zwembaden geldt de volgende richtlijnen, die de Rijksoverheid en de zwembond KNZB hebben vastgesteld:

  • Een coronatoegangsbewijs (negatieve testuitslag, vaccinatiebewijs of herstelbewijs) én een geldig ID-bewijs zijn verplicht bij binnenkomst van een zwembad voor iedereen van 18 jaar en ouder. Ook voor ouders van kinderen die naar zwemles gaan.

  • Publiek is niet toegestaan, ook niet bij wedstrijden, leszwemmen en diplomazwemmen.

     

  • Buiten het water moet 1,5 meter afstand worden gehouden.

Heeft het zin om CoronaCheck-app of de website coronacheck.nl in te vullen?

JA. Wij raden juist aan jouw vaccinatiegegevens voor je vakantie via de CoronaCheck-app of de website coronacheck.nl in te vullen, zodat wij aan de hand van de QR-code of papieren uitdraai kunnen zien dat jij aan de overheidsrichtlijnen voldoet. Deze app gaat alleen op groen na volledige vaccinatie, een negatieve test of na genezing.

Geldt op het park ook de 1,5 meter regel?

Wij volgen de verplichting van de overheid om 1,5 meter afstand te houden tot mensen die niet tot je gezin of, wanneer je met een groep uit verschillende huishoudens vakantie viert, jouw vakantiegezelschap behoren. Verder blijft uiteraard ook gelden: was je handen, zorg voor voldoende frisse lucht, blijf thuis bij klachten en laat je in dat geval testen. En vooral ook: neem voldoende mondkapjes mee en laat je, wanneer je niet gevaccineerd bent, bijtijds testen om tot alles toegang te houden. Dat wil zeggen elke 24 uur. 

Geldt een zelftest als toegangsbewijs voor de horeca?

Een zelftest geldt niet als toegangsbewijs. Een negatieve testuitslag geldt alleen wanneer je deze hebt gedaan via testenvoortoegang.org. Een afspraak kun je maken via deze website. Zonder geldig coronatoegangsbewijs mag je niet in de horeca (restaurant/bar/loungeruimte) en ook niet op het terras zitten. Ook mag je als passant, zonder het tonen van het coronatoegangsbewijs, niet ‘even’ naar binnen naar het toilet. 

Heb ik voor de zwembaden, wellnesscentra indoor speelfaciliteiten voor de kinderen en outdoor sport- en spelvoorzieningen een coronatoegangsbewijs nodig? 

Voor alle outdoor spelvoorzieningen is geen coronatoegangsbewijs nodig noch hoef je daar een mondkapje te dragen. Voor indoor spelruimtes, zoals indoor spelparadijzen en de animatieruimtes, is een mondkapje wel verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar. Kinderen tot 13 jaar mogen dus zonder mondkapje spelen en anderszins genieten.

Kan ik te allen tijde in alle openbare ruimtes terecht?

Je hoeft vooraf geen afspraak te maken voor de ruimtes waarvoor een mondkapje is vereist. Wel werken wij voor jouw en onze veiligheid met tijdsloten voor de zwembaden, sauna’s en fitnesscentra. Je kunt hier alleen op afspraak terecht, waarbij wij, in overeenstemming met de coronarichtlijnen, rekening houden met het maximaal aantal personen in deze voorzieningen.  

Kan ik gewoon gebruikmaken van de faciliteiten zoals het zwembad en wellnesscentra op het park

Als je gebruik wil maken van het zwembad, moet je een QR code laten zien. Dit is zoals de overheid landelijk heeft bepaald. Het is voor de meeste parken niet mogelijk om een medewerker fulltime bij het zwembad aanwezig te laten zijn en QR codes te laten checken. Daarom werken we met tijdsloten. Je kunt bij de lobby een reservering maken voor het zwembad. Bij de start van een tijdslot, staat een medewerker bij de entree van het zwembad de QR codes te checken. 

Alle faciliteiten sluiten om 17.00 uur.

Geldt dit voor meer faciliteiten dan alleen het zwembad? Ja. Dit geldt ook voor de sauna en de fitness. Daar dien je ook een reservering voor te maken bij de receptie en een QR code bij de entree te laten zien. 

Heb ik voor de incheck en check-out in de receptie een coronatoegangsbewijs nodig?

Nee, maar een mondkapje is wel verplicht. En de verplichting tot 1,5 meter afstand.

Nemen de parken aanvullende coronamaatregelen?

  • Op alle parken staan in de openbare binnenruimtes desinfectiemiddelen.

     

  • Deze ruimtes zijn ook zo ingericht dat de 1,5 meter afstand tot elkaar zoveel mogelijk gewaarborgd wordt.

     

  • Voor jouw en onze veiligheid staan er op de balie van de receptie spatschermen.

     

  • In- en uitchecken op drukke momenten gebeurt verder zoveel mogelijk buiten (drive-thru).

     

  • Verder dragen onze medewerkers een mondkapje als zij gasten ontvangen en/of de QR-codes checken.

     

  • Wij gaan verder weer looplijnen uitzetten en de mensen anderszins via bestikkering wijzen om 1,5 meter afstand tot elkaar te houden.

     

Wat doet de strengere maatregelen met de sfeer op het park?

Die is en blijft bijna zoals vanouds. Je kunt nog altijd gebruik maken van al onze faciliteiten. 

Zijn de horeca faciliteiten geopend?

De horeca (restaurants en cafés) mogen nog altijd als bijna vanouds draaien, tot 17.00 uur. Per evenement gelden wel extra regels. Er mogen artiesten optreden en sportwedstrijden worden bekeken. De regels die daarbij horen zijn:

  • Je moet een coronatoegangsbewijs tonen dat je negatief getest bent. Een gezondheidscheck wordt daarnaast ook gedaan.

  • Een mondkapje in de horeca of op het terras van de horeca is verplicht bij verplaatsingen.

  • Er geldt geen verplichting om te zitten, je hoeft dan ook niet per se van te voren te reserveren. Wel geldt de verplichting tot 1,5 meter afstand tot elkaar en tot anderen, wanneer je opstaat om een drankje te halen, af te rekenen of naar het toilet gaat.

  • Wanneer het gaat om een evenement waarbij men voornamelijk aan een tafel zit, zoals een spelletjesmiddag, geldt deze beperking niet. Wel is het ook hier verplicht 1,5 meter afstand tot elkaar te houden.

  • Alle horeca sluit dagelijks om om 17.00 uur.

Hoe zit het met het bestellen en afhalen van maaltijden ’s avonds ? 

Afhalen kan wanneer het restaurant open is maar dat is afhankelijk van tot hoe laat de keuken van het restaurant open is. Kijk hiervoor in onze app of informeer bij de lobbymedewerkers. Aanvullend: je kunt maaltijden ook bij de vakantiewoningen ‘thuis’ bezorgd krijgen. Bestellen kan heel eenvoudig via wederom onze app of telefonisch bij het restaurant op het park. 

Heb je een QR code nodig voor het het afhaalgedeelte in de horeca? 

Nee. Je hoeft geen coronatoegangsbewijs te tonen om maaltijden te kunnen afhalen. Wie niet gevaccineerd is, moet wel buiten op zijn bestelling wachten. 

Is er animatie op het park? 

Op sommige parken wel, op andere niet. Je kunt daarover informatie opvragen bij de receptie of in de app.

Mag ik met vrienden of familie in 1 woning verblijven? Ja. De Nederlandse overheid adviseert om maximaal 4 personen bij je thuis uit te nodigen. Dit is geen verplichting. Heb je een verblijf geboekt met aankomst t/m vrijdag 3 december en bestaat je reisgezelschap uit meer dan 4 personen buiten jouw gezin? Dan mag je je verblijf omboeken. Neem hiervoor contact op met ons gasten contact centrum: kcc@europarcs.nl

Ook kunnen we kijken of we jouw gezelschap kunnen verdelen over beschikbare vakantiehuizen op het park.

Als je geen geldige QR code hebt, mag je als gast dan gebruik maken van de faciliteiten? 

Neen! Dat is zoals de overheid heeft bepaald. Uiteraard mag je wel gebruik maken alle andere zaken op het park, waar geen check nodig is.